Eén van de belangrijkste onderdelen van een webshop is de betaalmodule. Ga je zelf een webshop starten, dan is één van de eerste beslissingen die je moet maken dan ook welke betaalmethoden je gaat aanbieden in je webwinkel. Hier moet je goed over nadenken, want zie je er één over het hoofd, dan bestaat de kans dat je hierdoor potentiële klanten misloopt. Daarom hebben we in dit artikel de meest populaire betaalmethoden voor je op een rij gezet.

Internetbankieren

Als er één betaalmethode echt niet mag ontbreken in je webshop, dan is het wel internetbankieren. Deze betaalmethode werkt via een realtime SEPA overschrijving binnen een beveiligde omgeving waar de klant op inlogt. Al jarenlang is internetbankieren één van de meest populaire betaalmethoden. Als ondernemer kan je niet zonder iDEAL op je webshop.

Creditcard

Betalen met een creditcard is een betaalmethode die over de hele wereld ingeburgerd is. Trekt je webshop ook buitenlandse bezoekers, dan is deze betaalmethode onmisbaar. De bekendste aanbieders hiervan zijn Visa, Maestro en Mastercard. Bij een creditcardbetaling schieten zij eerst het bedrag voor je voor, waarna je het later zelf betaalt.

Walletbetalingen

Deze manier van betalen is momenteel echt in opkomst. Een walletbetaling werkt met een virtuele portemonnee (wallet) waar een klant geld op kan storten. Vanuit deze wallet kun je vervolgens betalingen doen. Een reden waarom klanten deze betaalmethode prefereren is omdat ze hiermee niet bij iedere webshop waar ze wat kopen hun betalingsgegevens achter hoeven te laten.

Achteraf betalen

Achteraf betalen is ook in opkomst en heeft zowel voor klanten als voor winkeleigenaars voordelen. De klant kan eerst beoordelen of het product voldoet voordat hij of zij overgaat tot betaling; de webshopeigenaar profiteert van het feit dat de gemiddelde order- en conversiewaarde met deze betaalmethode een stuk hoger is.

Gespreid betalen

Voor gespreid betalen geldt eigenlijk ongeveer hetzelfde. Je geeft hiermee klanten die het niet al te breed hebben de kans om hun aankoop in termijnen te betalen. Ook dit heeft een positief effect op de conversieratio. Deze betaalmethode is vooral geschikt als je dure producten aanbiedt.